Keti Koti, Gunsi, Trinidad & Tobago - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemieke Marcelis - WaarBenJij.nu Keti Koti, Gunsi, Trinidad & Tobago - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annemieke Marcelis - WaarBenJij.nu

Keti Koti, Gunsi, Trinidad & Tobago

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

20 Juli 2006 | Suriname, Paramaribo

Lieve Allemaal,

Wat gaat de tijd toch snel... Vandaag mijn laatste donderdag in Suriname! Deze toptijd is echt te snel voorbij gevlogen!!! En nu wil ik eigenlijk nog niet weg! Maar stiekem mis ik het thuisfront wel een beetje hoor, dus geniet ik nog lekker mijn laatse weekje en ben ik volgende week weer in Nederland!!

Na mijn laatste stagedag ben ik lekker gaan genieten van mijn vakantie!!
Het weekend begon al goed met de mooie feestdag Keti Koti. Dit is de dag van de afschaffing van de slavernij. Het was een uitgebreid verkleedfeest!! Iedereen gekleed in koto compleet met anisa(dit is een pani die met stijfsel in een bepaalde vorm blijft zitten, voor op je hoofd). Natuurlijk heb zelf ook een koto-kostuum met anisa gekocht, waarin ik een beetje Keti Koti mee naar Nederland neem! Het was echt een groot feest, de hele waterkant en de palmentuin stond vol met sieraden-, speelgoed- en vooral eettentjes!! Hier stonden dames geheel in koto een heerlijke surinaamse maaltijd te bereiden.
Om nog meer in de sfeer te komen heb ik een hennatatoeage laten zetten op mijn rechtervoet die doorliep tot op mijn enkel.
Na de hele dag gefeest te hebben gingen we naar huis om ons voor te bereiden op de trip naar Gunsi waar we de volgende dag heen gingen.
Zondag 2 juli om 08.30 uur worden we opgehaald om met een busje naar Gunsi te gaan. Eerst hebben we 5 uur op de hobbelige bauxietweg gereden. Dit is de orange hoofdweg die naar het binnenland gaat, vol met gaten en diepe plassen. Na deze milkshake werd onze trip voortgezet in een boot, waarmee we nog 1,5 uur gingen varen. Het begon met knettermooi weer, maar na 20 minuten begon het heel hard te regenen. Het leken wel hagelstenen, zo hard regende het! Na deze verfrissende natuurlijke douche kwamen we aan bij het mooie Gunsi. Hier hebben we in palmenhutten geslapen, een dorpswandeling gehad, in sula's gelegen en s'nachts mooie tijden gehad met allerlei soorten drankmixen, samengesteld door onze geweldige gidsen! De eerste avond heb ik les gehad op de tabla en de dholak. Dit zijn trommels waarmee je steeds hetzelfde ritme slaat en hierdoor raak je in trans. Na een paar lekkere mixjes ging het trommelen toch wat minder goed en hebben we de avond voortgezet met nog meer mixen en een stukje hangmateren!! De volgende avond zijn we kaaimannen gaan vangen. Kaaimannen komen pas in het donder te voorschijn, dus hebben we nog lekker even gezwommen in de kreek. Toen het donker was zijn we op zoek gegaan en nog geen 10 meter van de plaats waar we gezwommen hadden, zat een joekel van een kaaiman. Eerst zie je ze ogen rood oplichten door de zaklampen. Daarna scheen Botty(1 van onze gidsen)met een grote lamp op de kaaiman... man, wat een groot beest!!! Hij zat 3 meter van ons vandaan en hij was echt heel groot!!!! Maar helaas, geen kaaiman gevangen. Wel hebben de gidsen met hun bloten handen(!) een ijsvogel gevangen. Zo hup uit de boom en piepen dat ie deed. Ontzettend! Maar het wel een heel mooi beestje. Na deze mooie avonturen zijn we weer teruggegaan en heb ik samen met fleur in de laadbak van de truck gezeten. Met 100 km/u over de bauxietweg... fantastisch! Ook hebben we een extraatje gekregen, want we zijn een heuvel op en af geknalt en door een super grote waterplas gereden, waarbij we niet drooggebleven zijn en na een halve ronde weer tot stilstand kwamen!!! Te cool!! Kortom een goede afsluiter van weer een fantastische trip!

Inmiddels is het woensdagochtend en vanmiddag heb ik lekker een afspraak bij de schoonheidsspecialist!!! Hier heb ik genoten van een mani- en pedicure, een gezichtsbehandeling en een full-body-massage met hot stone!!! Dit was heerlijk!! In totaal ben ik 4,5 uur onder zeil geweest!!!
Compleet ontspannen ben ik naar huis gegaan om me hier voor te bereiden voor de vakantie naar Trinidad & Tobago waar is samen met Fleur en Marloes ga genieten vn een heerlijke strandvakantie!!
Om 04.00 uur vliegen we naar Trinidad. Het is een uur tijdverschil met Suriname en 6 uur tijdverschil met NL. Dus wij waren om 05.30 uur in Trinidad. We hebben een taxi naar de Port of Spain gepakt en zijn naar een heerlijk hotel gegaan. Hier hebben we WARM gedoucht!!! Wat een topvakantie nu al, want in Suriname hebben we geen warm water!!
De hele dag door Port of Spain gelopen en geshopt. De volgende dag zijn we om 14.00 uur met de boot naar Tobago gegaan. We hebben ons genesteld op het dek, waar we de komende 6 uur(!) gaan vertoeven. Helemaal ingesmeerd met olie, klaar om te zonnen. Helaas niet in bikini, want dat was aanstootgevend volgens de bemanning...
Om 20.00 komen we aan en gaan we naar een guesthouse. Een beetje viezig, maar ze hebben plaats voor 1 nacht. De volgende dag
zijn we opzoek gegaan naar een hotel en deze vonden we 5 meter verderop! Arthur's by the sea, compleet met zwembad, palmbomen en warm water!!! Het is 10 min. lopen naar het strand en daar hebben we lekker 3 ligbedden geregeld, liggen bakken en heerlijk gezwommen in het glasheldere blauwe water. Natuurlijk worden de bakra's opgemerkt en al snel worden we aangesproken door rasta's. We maken een deal met Anton, een rastaman, en morgen gaan we heerlijk op een glazenbodemboot, snorkelen, harpoenvissen en deze vissen eten op een onbewoond eiland. Maar eerst gaan we met z'n allen naar 'the shade', de dicotheek waar je geweest MOET zijn! Een grote openlucht tent, waar alleen maar rastafari's staan te dansen. Nou ja, schuren en bommen. Natuurlijk moesten wij hier opgegeven moment ook aan geloven en hebben we tot het einde staan dansen. Een top-avond dus. De volgende dag worden we opgewacht met een fiya lobi, door een van onze danspartners, om ons te verwelkomen op het strand. Vervolgens gaan we met de glazenbodemboot de zee op. We stoppen bij een stuk zee, waar je 10 jaar jonger uit komt, als je hierin gaat zwemmen. Nou dat hebben we natuurlijk gedaan en ... helaas geen 10 jaar jonger, maar we lekker gezwommen. Daarna zijn we gaan snorkelen op het rif en hebben hele mooie fel gekleurde vissen gezien. Allerlei soorten koraal en andere mooi zeebeesten. Hierna zijn we teruggegaan naar het strand en zijn we op een speedboot gestapt om te gaan harpoenvissen. Al snorkelend zagen we hoe Anton (onze rastagater, rrraah)een paar vissen aan het schieten was. Nadat we een genoeg vissen hadden, gingen we met de speedboot naar het onbewoonde eiland. Hier hebben we een vuurtje gemaakt en de vissen op het vuur gelegd. Het was papagaaivis. Natuurlijk heb ik deze ook geproeft, maar wederom niet lekker. Na nog een uurtje gebakken te hebben, zijn we weer naar het strand gegaan en hebben ons klaar gemaakt voor de volgende dansavond. Weer een mooie nacht gehad, gedanst en dansen gekeken. Want het dansen kijken is op zich al vermaak! De volgende dag zijn we naar een duikschool gegaan en hebben hier 2 duiken gemaakt. Een opfrisduik van 10 meter en een wrakduik van 30 meter!!! Dit was zo cool!!
We zijn eerst om het wrak heen gegaan en vervolgens zijn we op het dek gaan zwemmen. Overal vissen en zeewier aan de reling. Of dit niet mooi genoeg was, zijn we ook in het wrak gegaan. Dit was echt top!! Via een kleine doorgang verticaal naar beneden zwemmen in een donker gat, is toch wel een beetje spannend. Maar het was echt te cool!! Toen we er weer uit kwamen hebben we ook nog een grote witte kwal gezien en nog meer scholen vissen. Echt een fantastische ervaring!!
Ook hebben we een middag paard gereden. Dit was voor mij echt al heel lang geleden. Echt een jaartje of 10. Maar het voelde eigenlijk wel weer goed. Dus wij met z'n drieen plus begeleidster via de Tobago jungle naar het strand. Het stroomde van de regen, maar dat mocht de pret niet drukken!!
Na een beetje stappen en draven moesten we even stilstaan voor een omgewaaide boom. Mijn paard vond dat niet leuk! Na wat gebok heb ik toch van paard geruild met onze begeleidster. Maar het probleem bij dit paard was, dat hij zodra hij op het strand was, wilde gaan liggen en rollen. Dus moest ik hem goed aansporen! Dat deed ik een beetje, maar ook dit paard vond mij niet zo leuk en begon een potje te steigeren!!! Leuk man een middag paard rijden in de stomende regen op een bokkend en steigerend paard!!! Maar goed, toch nog een stukje in de zee gereden en weer veilig aan gekomen bij de stallen. Ik heb wel weer even genoeg paard gereden voor de komende 10 jaar!!
Ook aan deze fantastische vakantie is een einde gekomen en we zijn, heel luxe, teruggevlogen van Tobago naar Trinidad. Je zit echt maar 30 min in het vliegtuig. Om 09.00 uur zijn we geland op Trinidad en om 22.30 vliegen we pas naar Suriname. Dus hebben we een taxi gepakt, die ons naar een hindoestaanse tempel heeft gebracht. Hier hebben we een uitgebreide rondleiding gehad, een derde oog gekregen, en ingezegend. Ik heb hier voor het eerst gemediteerd en dit is echt heel rustgevend! Eggie, onze taxichauf, heeft ons een deel an trinidad laten zien, leuke straatjes, een markt, een pottenbakkerij enz. enz. Kortom dit was een onverwachte superleuke dag! Weer op het vliegveld aangekomen, heeft ons vliegtuig 2,5 uur vertraging!! Dat was iets minder leuk, maar al snel hadden we een plek gevonden om even te tukken.
Om 05.30 uur komen we aan in Paramaribo. Wat hebben we een super vakantie gehad!! Heel veel gezien, heel veel gedaan en vooral heel erg veel genoten van de leuke avonden en het heerlijke eten!!

Dan gaan mijn laatste twee weken in. Nog maar twee weken in Switi Sranan! Een week nog samen met Fleur en Loes, want zij gaan 1 week eerder terug. Maar ook hier hebben we weer lekker gechilled bij Vos, White Beach en in de stad.

Afgelopen dinsdag heb ik, samen met onze vatse taxi Brain, Fleur en Loes op het vliegtuig gezet en dat was natuurlijk huilen en brullen. Zelfs Brain was emotioneel! Gelukkig zijn ze veilig aangekomen, want vandaag heb ik Fleur aan de lijn gehad.

Dan ben ik nu toch echt mijn laatste week ingegaan! Ik ga nu nog volop genieten van het land waar ik 3,5 maand een fantastische tijd heb beleeft!!

Volgende week donderdag 27-07-06 land ik om +/- 09.00 uur op Schiphol en zal ik zeker nog heel erg vaak terug denken aan deze SUPER tijd in Switi Sranan.

Dit was weer een up-date van mijn avonturen in Suriname. Het was een groot verhaal, maar er was ook zoveel gebeurt in 2 weken.

Lieve allemaal, tot volgende week in Nederland!

Bigi bosi en brasa!!
Annemieke

• 20 Juli 2006 - 20:49

Mama:

lieve schat , Nadat ik je net aan de telefoon had, en je mij al vertelde over de lengte van je verhaal ben ik gelijk gaan lezen. Het is inderdaad weer geweldig wat je allemaal beleefd hebt. Duiken in een wrak,kaaimannen vangen, je lux laten verwennen door specialisten, paardrijden langs een wit strand met palmen en mango bomen ok, een beetje steigerend paard ,maar alles went, vliegen van het ene vakantie gebied naar het andere of chillen op een boot met lekkere coctailtjes.dansen en feesten wat is er nog meer te wensen!!!!!! Dat zal weer wennen zijn in het kleine landje aan de andere kant van de wereld. Toch doen wij er hier alles aan om de overgang voor jou zo soepel mogelijk te laten verlopen, de temperatuur is hier de laatste tijd ook zo,n 30 tot 38(zoals gisteren) graden! Maar zo langzamerhand gaan wij je toch wel heel erg missen , en willen je ,ondanks onze regelmatige lange telefoongesprekken, wel weer eens lekker knuffelen, en ik weet er nog wel minstens een die dat ook heel graag zou willen! Dus bereid je a.s. donderdagmorgen om 9 uur maar vast voor!!!!!!!!!! Lieve schat geniet deze laatste week nog met volle teugen en als het weer donderdag is.......... ben je weer lekker bij ons. heel veel lieve knuffels van ons allemaal, mama

• 20 Juli 2006 - 23:51

Marloes:

lieverd, als ik dit zo lees wil ik terug!!!! overdag gaat't eigelijk prima hier, maar 's avonds, nu ik klaarwakker ben van de jetlag nog, ga ik heel erg zitten denken hoe geweldig het allemaal was... heb mn reggeaton cd opstaat (die we ook aan brian gaven) en ben beetje fotootjes aan't kijken, en ik kan alleen maar zeggen: poppetje wees blij dat je nog een paar dagen hebt, geniet ervan, ik zou zo ruilen!!!!!
    bigi bosi, marloes

• 21 Juli 2006 - 08:56

Sanne:

WOW!

• 21 Juli 2006 - 10:37

Yvette:

Top om weer wat van je lezen!!! Ik vlieg vannacht naar GRAN CANARIA om daar een paar weekjes bij te tanken... Spreek je snel weer!!!

Dikke zoen, Yvette

• 21 Juli 2006 - 14:34

Anne Louman:

Ha, wijffie,\Ik wist niet dat stagelopen in het buitenland zo leuk kon zijn!! Fantastisch dat je zo genoten hebt en misschien toch ook nog een beetje geleerd hebt over het mzk.beroep!
    Het is maar goed dat je een aantal weken kan wennen voordat je weer naar de Bolognalaan moet, want de tegenstelling zou veel te groot zijn.
    Geniet straks weer van je fammilie en vrienden in Holland en eind augustus spreek ik je weer.
    Voor straks een goede reis.
    Liefs Anne

• 21 Juli 2006 - 21:12

Margit:

Heey Annemieke,
    Wat leuk om weer wat van je te horen! Zo te lezen heb je je prima vermaakt.. begin eigenlijk wel stiekempjes een beetje jaloers op je te worden.. haha! He meis, nog heel veel plezier de komende dagen en misschien tot in NL!!

Dikke X, Margit

• 22 Juli 2006 - 13:24

Eef:

hee wijffie!! sjonge jonge, echt te gaaf dat je in Trinidad en Tobago bent geweest!! heel tof! Ik ben inmiddels afgestudeerd echt super relaxed! is het nog 'n beetje leuk bij La Caff? en woon je nog in hetzelfde huissie! veel plezier nog je laatste weekie! bigi brasa!!XX eef

• 23 Juli 2006 - 09:02

Sjeng:

Heej liefie, Ben nu niet meer jaloers:-) Piet en ik hebben de afgelopen dagen in een paradijsje gezeten, prachtig gedoken en heerlijk gerelaxed met ged gezelschap. Vin t super om je weer te zien als ik terugkom, lekker foto's kijken (van Malawi nog:-)) en alle verhalen vertellen. Super dat je dit ondernomen hebt. Mis je
    Dikke knuffel en kus Sjengelebeng

• 24 Juli 2006 - 04:14

Jalla:

He schat! wat een heerlijk verhaal om te lezen!! geniet nog maar even lekker, tegen de tijd dat jij terug bent ben ik er ook bijna weer en moeten we maar snel afspreken!!!!
    liefs, Jalla

• 27 Juli 2006 - 09:53

Pieter:

ASOOOOOOOOOOO!!! Meer kan ik niet kwijt....Jaloers,jaloers!! Geniet nog lekker even van de vlucht want als het goed is kom je vandaag thuis!! We zien elkaar snel! Dikke zoenen
    Pieter

• 27 Juli 2006 - 13:37

Marloes:

hey cuty!
    je bent al weer terug...enne ik ben nog even in Denemarken, maar daarna snel weer bijklessebessen! Veel plezier met de familie! dikke kus marloes

• 28 Juli 2006 - 10:45

Marrit:

hey, lekker weer in het Nederlandse......! Leuk om te lezen dat je een fantastische tijd achter de rug hebt. Ik ben heel erg benieuwd naar alle foto's en je soepele danspasjes.
    Inmiddels ben ik net een paar uur terug uit Frankrijk, maar ben al weer aan het pakken voor Maleisie. Ik hoop net zulke fantastische avonturen als jij te beleven. kusje kinky